Glädje

Det slog mig idag att jag är omsluten av glädje just nu. Jag hoppas att det inte är någonting tillfälligt, utan att det förblir bestående. Trots att det börjar bli höst och det är lite grått och trist så verkar många i min närhet vara allmänt tillfreds med livet. När jag t.ex. besökte mina föräldrar härom kvällen så hade mamma ett stort leende på läpparna när hon berättade om hur underbart liv hon och pappa har tillsammans nu när vi barn är utflugna. Många föräldrar lever bara ihop för barnens skull och hamnar i någon form av tomhet och tristess när den sista ungen lyfter ur boet, men så verkar de inte ha det. Trots att de har varit gifta och levt med varandra i över 30 år så kan de umgås och ha det bra ihop som om de vore nykära. Helt fantastiskt att höra och det unnar jag de verkligen. Samma sak med syrran och hennes sambo. De har fått barn ganska nyligen och ska snart flytta in i sitt nyinköpta hus. Idlylliskt familjeliv med barn, villa, bil... bara jycken som fattas. Själv så är jag glad för det mesta just nu, fast mest för småsaker. Det händer inga storslangna saker i mitt liv just nu, såsom det gör för många andra, men jag är nöjd ändå. Jag trivs med utbildningen, min nya arbetsgrupp, mitt boende och hela min livssituation i stort.

Varför jag plötsligt kom och tänka på all denna gjädje var för att jag fick ett sms från darling idag på förmiddagen. Jag satt på en ganska långtråkig träslöjdslektion på Campus och plötsligt utbrast det högt och ljudligt "KAKA", i lokalen (P3:s mycket diskreta kakpoäng som sms-signal). Det stod bland annat "Kan inte minnas senast allting kändes såhär bra!" Det förgyllde hela dagen alltså! Shit, jag blir så lycklig när andra är glada och det smittar av sig rejält. Trots att man kanske är trött och lite trög i starten efter sommaren så blir man på så mycket bättre humör när ens omgivning är positiv och det ger en ny energi. Allting blir ju så mycket lättare då och motgångar känns så mycket mer lättgenomträngliga om man i grund och botten är glad och tillfreds med livet.

Som sagt, trots tröttheten trallade dagen bara på efter det där sms:et. Både slöjdlektionen och bildlektionen var rolig och resultatet av skapandet blev helt okej. Smörkniven som jag täljde under första lektionen kommer säkert komma till användning många gånger framöver, medan min målning från bilden användes som regnskydd under promenaden till bilen och hamnade sedan i papperskorgen som en våt klump. Hehe

Nu ska jag se på ett avsnitt av Sex and the city och njuta av tanken på att man får vara hemma både onsdag och torsdag.
Godnatt
Ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0