Ge mig mitt liv tillbaka!

Igår när jag var på jobbet såg jag den senaste upplagan av Amelia ligga på fikabordet. Som vanligt läste jag igenom innehållförteckningen och då reagerade jag på rubriken - Jag fick slåss för att bli frisk. Vad kan det handla om, tänkte jag? Jag bläddrade fram till sida 68 och började skumläsa genom texten som handlade om Hypotyreos – en sköldkörtelssjukdom. Tjejen i artikeln led av trötthet, viktuppgång, minskad sexlust, nedstämdhet och muskel- och ledvärk. Minnessvårigheter… Hälsporre... magproblem... Ju mer jag läste ju mer kände jag igen mig i symptomen. Det är ju fan exakt så som jag mår just nu. Det kanske inte är mina p-piller som gör att jag mår så jävla dåligt, som jag länge har trott, utan en underproduktion av sköldkörtelhormon och låg ämnesomsättning. Min mormor, hennes syster och mammas kusin har det och det är en ärftlig kronisk sjukdom.

Det känns som om jag skulle behöva gå till vårdcentralen och ta ett blodprov för att de om det är detta som orsakar mina problem, för jag vill verkligen inte ha det såhär längre. Det känns som om jag lever i en bubbla… Från det att jag vaknar på morgonen och tvingar mig upp ur sängen är dagen en kamp mot tröttheten och jag bara längtar tills jag får sova igen. Visst, alla kan väl vara lite trötta emellanåt, men nu snackar vi orkeslöshet… fullkomlig utmattning. Jag kan sova i 10-12 timmar och ändå är jag lika trött. Helt vansinnigt! Och min minnesförmåga ska vi inte tala om. Jag sluddrar och tappar ord när jag pratar. Det gör mig orolig.

I en annan artikel ur tidningen Topphälsa hittade jag ett utförligt självskattningsschema för att kunna jämföra symptomen och hur jag mår. Resultatet blev följande:

Är du trött trots att du sovit mycket? Ja
Känner du dig initiativlös? Ja
Är du nedstämd? Ja
Är du frusen, även när det är varmt? Ja
Har du gått upp i vikt? Ja
Har du minskad aptit? Nej
Har du torr och grov hud? Nja
Tappar du hår? Nej
Är du torr och irriterad i ögonen? Nej
Lider du av förstoppning? Ja, och magkatarr
Är din mens oregelbunden? Ja
Tappar du ord när du pratar? Ja
Har du ont i leder och muskler? Ja
Har du tappat sexlusten? Oh yes… Asexuell är ordet
Har du drabbats av missfall? Nej

Det är 10 överensstämmande svar av 15 möjliga. Ganska oroande! Det är vårdcentralen och stick i armen som gäller i veckan. Jag gör vad som helst just nu för att få mitt liv tillbaka!


Kommentarer
Postat av: Frida

Åh fy faaan! Gå genast dit, typ måndag (??), och kräv att få kolla detta. Man ska ju liksom inte behöva ställa sina egna diagnoser! Helt sukt.

2009-07-25 @ 13:18:58
URL: http://vigubban.blogg.se/
Postat av: Mia

Hoppas att de kan hitta felet på dig och man kan ju hoppas att det är så "enkelt" som sköldkörteln, det går ju att göra något åt. Håller tummarna!

2009-07-25 @ 16:22:03
URL: http://minnyahobby.blogg.se/
Postat av: Malin

hehe tack för kommentaren, ja djur kan va bra charmiga ;) vilken tur katten it fastnade i cementen ;p

2009-07-26 @ 12:15:25
URL: http://marilynjacob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0