Rent hus?

Någon mer än jag som tittade på Rent hus igår på 4:an? Ganska skrämmande att se hur en del människor har det. Hur kan man leva så som gubben på programmet igår gjorde? Borde man inte se att hela huset är impregnerat i skit eller har det gått så långt att man blundar för eländet? Jag som tycker att jag har det lite rörigt här hemma emellanåt. Det är ju peanuts mot hur han hade det. De gav en hel del bra städtips som jag ska anamma vid nästa storstädning här hemma. Jag har länge funderat på att jag måste rengöra min ugn, men det är ju sådant man skjuter upp så länge man bara kan för att det är så tråkigt skitgöra. Men nu när jag har fått ett smidigt tips så ska det bli av. Man ska tydligen bara blanda 1 del diskmedel och 3 delar vatten i en sprayflaska och spraya i ugnen. Sedan sätter man ugnen på 100 grader och låter det verka i 25-30 minuter. Sedan är det bara att torka av alla gamla matstänk. Väldigt bra!

En ganska rejäl väckarklocka i programmet är när de gör bakterieprover på saker och man får se svart på vitt hur äckligt det kan bli. Jag får rysningar från topp till tå när jag ser det. Jag hoppas innerligt att jag inte har det så illa någonstans här hemma. Jag är noga med att byta disktrasor, diskborde, disksvamp, handdukar och dylikt, så jag hoppas att jag ligger i lä. Sedan jag skaffade katt har jag fått bli extra noga med städningen. Deras hår ligger och dräller högt och lågt och de drar med sig kattsand ut från toaletten, vilket gör att man måste dammsuga nästan varje dag och moppa golvet minst 1-2 gånger i veckan. Jag var grymt pedantisk med det mesta innan Felix och Tuss flyttade in här, men det har man fått släppa på successivt. Det går inte att hålla det kliniskt rent som jag gjorde förr. Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete som man brukar säga. 

 

Mina älskade smutsgrisar! Tänk om de bara kunde städa efter sig. Så mycket enklare det vore...


Nu när vårsolen har letat sig fram bakom molnen har jag insett hur mycket tydligare smutsen syns. När solen sken genom mitt köksfönster igår trodde jag att jag skulle svimma. Rutorna är alldeles gråflammiga på utsidan och fullt med tassavtryck på insidan. Hur orkar man ta tag i en sådan sak? Tror det är dags att ringa min mor och be henne om att assistera mig vid en rejäl vårstädning. Hon är så noggrann och duktig med alla tips och trix och det är nog vad jag skulle behöva just nu.

 

Tror de här skrämselprogrammen a la Rent hus och Du är vad du äter fungerar bra på mig för jag får verkligen eld i baken av dem. Jag blir lite skrämd, och inte minst motiverad att ta tag i saker.

Nu är det dags att ta tag i pluggandet. Har en del att göra och senare framåt kvällen bär det av till Norrköping för en kvällskurs i hjärt- och lungräddning, epilepsi och allergier. Det ska bli intressant. Alltid bra att ha sådana kunskaper i bagaget om olyckan skulle vara framme.

Over and out


Nu har jag en skinande ren ugn. Tipset fungerade väldigt bra, bortsett från att 100 grader nog var lite för varmt. Diskmedelsvattnet dunstade lite för fort, så 50 hade nog räckt. Nu vet jag det till nästa gång. Var till och med så duktig och drog fram spisen och dammsög och torkade bakom. Märks att man inte har gjort det sedan man flyttade in för ca 1,5 år sedan. Det var riktigt nasty alltså... Gamla nedramlade matrester, damm och diverse annat vidrigt jox. Uääk.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Det blev skorna i mitten som du tyckte va fina. dessutom var det rea på dem tjo ho. Tack för en trevlig blogg. alltid kul att läsa va du har för dig. Kram

2009-03-19 @ 16:12:08
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0