Fars dag

Idag är det Fars dag och det ska firas på eftermiddagen hemma hos mina föräldrar. Jag har fixat en liten present bestående av 1 kg jordnötter (hans favoritsnacks, som han får varje år) samt ett egentillverkat kort med en inbjudan till middag hemma hos mig. Självklart är även mamma inräknad som gäst på den middagen. Jag hade tänkt att bjuda på min rotfrukt- och fetaostgratäng, marinerad helstekt fläskfilé och rödvinssås. Det brukar vara en riktig dunderhit! Jag lagade det väldigt mycket förra året såhär års och det brukade bli väldigt bra. Enkelt, men ändå lite lyxigt!

 

Receptet på gratängen har jag hittat på själv, därför har jag inte några exakta mått när det gäller ingredienserna. Jag brukar gå lite på känn utifrån hur många personer jag ska laga till. Det är bara att prova sig fram efter eget tycke och smak.

 

 

Mias rotfrukt- och fetaostgratäng

Morötter

Potatis

Gul löl

Paprika (valfri färg)

Palsternacka

Vitlök

Fetaost

Salt och peppar

Matlagningsgrädde (valfri fetthalt)

 

Riv rotfrukterna på den grova sidan av rivjärnet. Strimla lök och paprika fint. Blanda allting i en bunke tillsammans med smulad fetaost, salt och peppar. Pressa vitlök (valfri mängd) i matlagningsgrädden och rör om. Fördela rotfrukterna i en smord form och slå på matlagningsgrädden (så pass mycket grädde att rotfrukterna täcks). Om man vill kan man ha vanlig riven ost ovanpå, men det är inget måste. Gratinera sedan formen i mitten av ugnen på 175´C i ca. 45-50 min.

 

När gratängen är klar - låt den svalna en aning så att den "sätter sig".

Servera sedan tillsammans med valfritt kött eller kyckling.

 

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Du milde 1 kg jordnötter haha. Vad gott. Då vet du vadhan gör i kväll. Sitter och smaskar haha

2009-11-08 @ 10:21:38
URL: http://sayajennyy.blogg.se/
Postat av: Soffan

Låter smaskigt värre! Det ska jag absolut se till att provlaga :-) Kram!

2009-11-09 @ 11:16:28
Postat av: saran

den där lät sjukt god.. får kanske bli middagen imorgon.

2009-11-09 @ 23:46:57
URL: http://saratrorhonvet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0