Klåda i matlagningsfingrarna

Jag har på sistone varit lite slarvig med matlagningen och bara ätit saker som är enkla att slänga ihop. Det blir lätt så under sommaren eftersom det är varmt att stå och feja i köket mer än man behöver. Idag började det dock klia i mina matlagningsfingrar igen, vilket gjorde att jag åkte och köpte fläskfilé som jag ska marinera och sedan helsteka ikväll. Till det ska jag servera ugnsrostad färskpotatis, bearnaisesås och sallad. Jag hoppas att älsklingen kommer att uppskatta detta, men det tror jag. Han brukar vara väldigt lättflirtad när det gäller mat och äter det mesta som serveras, så länge det inte är för starkt.

Gör så här

  1. Ställ ugnen på 200 grader.
  2. Tvätta potatisen noga om den inte redan är ren, men behåll skalet på. Om potatisarna är stora kan man dela på dem på mitten, men låt de då dra i vatten några minuter så att stärkelsen minskas, då bränner potatisen inte fast i botten på ugnsformen.
  3. Lägg potatisen i en ugnsfast form. Stick hål i skalet på alla potatisar med en gaffel så exploderar de inte i ugnen. Ringla över olivoljan och blanda runt lite. Häll på valfri mängd flingsalt.
  4. Ställ sedan in formen i ugnen i ca 1 timme.
  5. Man behöver inte vända på potatisarna så låt ugnen sköta sitt medan du grillar.
  6. När potatisen är nästan färdig, dra på värmen till max så får de en rostad och fin yta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0