Busenkelt och läskigt gott

Idag har jag haft en riktigt pysseldag. Jag började redan vi 06.30, direkt efter att älskligen gett sig av till jobbet, med att frosta av frysen. Det tar ju sin lilla tid innan allting har smält vilket gjorde att jag kröp ner i sängen igen och sov två timmar. Sedan gick jag upp igen, knackade loss en massa is, torkade ur frysen och plockade in frysvarorna igen. Därefter fick jag för mig att damma alla hyllor, plocka och rensa bland en massa gammalt skit, vika och hänga in kläder från tvättställningen, baka och förbereda en god middag till kvällen. Detta har hållit mig sysselsatt hela eftermiddagen och kvällen.

Men, nu måste jag ju höja en röst för ett helt j*vla underbart recept på kladdkakemuffins som jag hittade på blogg.se´s startsida härom dagen. Jag bakade dem förut för att kunna bjuda familjen på fars dag, men jag tror inte att de kommer att finnas kvar tills dess. Risken är stor att jag får baka nya om man säger så! Det blev ena välformade, ljuvligt doftande, perfekt sega chokladskapelser som inte gick att motstå. Älsklingen vankade som katten kring het gröt förbi plåten där mina muffins stod och svalnade i köket och kunde knappt hålla fingrarna i styr. Till slut gav vi hän och delade på en och njutningen var total.

Kladdkakemuffins (Ca. 15 st)

2 ägg
100 g smör
2,5 dl socker
4-5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjöl


Smält smör i en kastrull.
Vispa ihop ägg och socker pösigt.
Blanda ner övriga ingredienser.
Fördela smeten i formar.
Gräddas i ugnen, 175 grader i 15-20 min.

Tips:
Ta inte för mycket smet i formarna för de sväller
ganska mycket under gräddningen.
Lätt att de flyter ut och/eller rinner över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0