Sött som socker


Kommentarer
Postat av: Emma

Hej Mia!!



Har nu äntligen fått en fungerande surdeg på råg :) Var helt överlycklig idag när jag kom hem från jobb och såg att det bubblade som tusan i burken. Har provat 5 andra recpet men detta var det som funka för mig! Du får prova, det är riktigt kul :)



Dag 1:

30 g rågmjöl (helst ekologiskt)

1 dl vatten (jag brukar ta lätt ljummet)



Ställ varmt, skåpet ovanför kylen brukar vara bra. Jag har dock inget sånt utan har ställt min i en handduk nära kylen (för min kyl är varm på utsidan).



Dag 2:

skaka morgon och kväll



Dag 3:

skaka morgon och kväll



Dag 4:

På morgonen; mata med 90 g rågmjöl samt 1 dl vatten

(här ska den bubbla upp fint mot eftermiddagen/kvällen).



På kvällen; häll ut allt utom cirka 50 g och mata

med 60 g rågmjöl och 1 dl vatten.



Dag 5:

Nu är den klar att bakas på! :)



Lycka till :) Jag hör av mig när jag hittat ett recept för vetesurar som fungerar :)

2011-04-20 @ 19:14:10
URL: http://emmchen.blogg.se/
Postat av: Elina

hihi gud vad gulligt! :D allt bra med dig? :) kraaam

2011-04-25 @ 20:04:11
URL: http://weelcometomylife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0