Synden ska straffa sig

Jag är precis hemkommen från min veckohandling på Willys och är lite smått upprörd. Eller snarare irriterad, men skit samma. Efter att ha plockat ihop majoriteten av mina varor passerade jag chipshyllorna på vägen mot kassan. Där står en pojke i 10-årsåldern som plötsligt drar ner dragkedjan och börjar plocka varor innanför sin jacka. Lugnt och satsat gick han därifrån och jag blev plötsligt osäker om jag hade sett fel. Inte vill man vara orsaken till att en pojke blir falskt anklagad, tänkte jag och gick vidare mot mitt mål. Ändå gnagde detta i tanken.

Frysta hallon var det sista jag skulle ha och när jag svängde om hörnet till frysdisken, påträffara jag återigen denna kille. Även denna gång med jackan öppen och varor som förflyttades innanför plagget. Det är en omöjlighet att se fel två gånger på raken tänkte jag och stövlade bort till närmaste personal. Kvinnan som jag pratade med var väldigt tacksam för att jag sa till, men hon menade på att hon inte kan göra någonting om hon inte sett det med egna ögon. De skulle kolla igenom övervakningskamerorna över de aktuella hyllorna imorgon, men vad gör det liksom?

Det är alltid lätt att vara efterklok, men jag grämer mig som fasen över att jag inte gick fram och sa till honom. Om han hade fått en tillsägelse på en gång, kanske han hade lärt sig en läxa om hur man beter sig i en butik. Om inte annat kanske mamman, som han var och handlade med, kan lära honom det.

Gaaah...

Kommentarer
Postat av: Emma (din gamla pluggkompis)

Men suck! Förstår inte att de kan göra nåt om de inte sett ngt..eller nej..eller jag vet inte..Ungen ska veta hut iaf ;)

2012-01-23 @ 21:21:45
URL: http://emredning.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det är inte sant att de inte kan göra något. De spanar in killen och ska börja följa efter honom för att när han går genom kassorna utan att plocka upp det han har innanför jackan, plocka in honom och polisanmäla. Det blir ALLTID polisanmälningar. Även om målsman är med.

Enda gången jag inte anmält var när en mycket ledsen tjej plockade fram äpplen. Och hon skakade för att hon var så hungrig. Hon fick inte äpplena, men när jag gav henne min lunch så kastade hon sig över den och vräkte i sig den, som ett utsvultet djur. Sen ville hon inte gå därifrån så jag lät henne stanna och prata med mig på kontoret och då kom det fram att hon var misshandlad hemma. Hon drog upp och visade och hon var så utmärglad så magen gick in vid revbenen och ryggraden stod ut och man såg revbenen TYDLIGT på ryggen, bland alla gamla ärr, nya sår och gamla och nya blåmärken.... :( Det värker i själen än när jag tänker på henne... Men jag polisanmälde det istället och hon fick hjälp! Idag jobbar hon på en butik inte långt från där jag jobbar och hon kommer in ibland och kramas. Hon ser mig som en storasyster.

Men skitungar som den du såg, skulle jag krossa! Jag skulle plocka honom och ringa snuten vare sig hans mamma protesterade eller inte.

2012-01-26 @ 11:31:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0