Mitt livselixir

Det har blivit väldigt mycket kattprat här sedan Selma flyttade in i söndags och jag hoppas att ni inte misstycker. Jag får nämligen ofta reaktioner på att jag pratar mycket om mina katter och livet med katt i största allmänhet. Inte alltid positiva sådana! Sedan jag tog beslutet att skaffa Felix har det gått från en önskan om djursällskap, utan att binda upp mig allt för mycket, till ett fullkomligt livselixir. I tonåren drömde jag om att köpa katt, men tänkte att det antagligen skulle växa bort med tiden. Ack så fel jag hade! Längtan växte sig snarare allt starkare och inom ett halvår efter att jag köpt min lägenhet flyttade Felix in. Kärlek vid första ögonkastet och sedan den dagen har jag varit fast.
 
Vissa är besatta av sport och andra älskar konst. Jag gillar katter. Precis som med alla andra intressen är det väldigt mångsidigt och fascinerande, även om många anser att det bara är ett djur (ofta förknippat med låg status). För mig är det framförallt deras personligheter, "språket" och den gränslösa kärlek som man får i gengäld som gör mig så frälst.
 
Tack och lov har jag funnit en partner som uppskattar kattens kvalitéer och har, precis som jag, svårt att se ett liv utan dem. Mycket betryggande, för hur skulle det sett ut om han varit allergisk eller livrädd för mina ögonstenar!? Karlar som tycker om katter är pålitliga och trygga individer, det har mormor tutat i mig sedan barnsben, och jag är nog beredd att hålla med.
 

Kommentarer
Postat av: fröken K | vill bli amatörfotograf

Min sambo är uppvuxen med katter, och jag blev allergisk efter att jag vid tio års ålder fick katt själv. Hade gärna haft katt (kommer ett inlägg om det om några dagar faktiskt), men det skulle aldrig fungera. Bra att ni är på samma nivå, du och din partner. :)
SV: Jo, jag skriver ju också för mig egen skull, men lite för att jag vill att någon ska tycka om mina fotografier och vilja att jag fotograferar dem (gratis förstås, eftersom jag inte är en riktig fotograf). Det är liksom nytta och nöje på samma gång, men blir lite nedstämd när ingenting sker efter så lång tid. :S

2012-07-10 @ 20:34:07
URL: http://facutvivas1.wordpress.com
Postat av: Lisbom - Lisas Teckningar

Vi har också pratat en hel del om att skaffa katt :) Men vi vill ha helt olika sorters katter så vi har lite problem med att komma överens!

Svar: Okej, men det skadar inte att kolla på lite olika typer av raser och kullar. Vilka raser rör det sig om vem tycker vad? Vid valet av katt är det viktigt att tänka på hur man själv är som person, vad man förväntar sig av sin katt o livet tillsammans med den. Kolla hur mamma katt är till sinnet och studera de olika individerna i kullen, för ibland överensstämmer inte alltid ögats intryck o personkemin. Vill man ha en lugnare katt ska man satsa på en som är rundare till formen med korta ben... Smala o långbenta katter är oftast mer livliga, precis som den vi köpte nu ;-)
LittlePaloma

2012-07-10 @ 22:30:23
URL: http://lisbom.blogg.se
Postat av: Lisbom - Lisas Teckningar

Jo jag vill ha en nogrannt valt raskatt (ev. ragdoll) som dessutom ska vara innekatt eftersom vi bor i lägegnhet.

Han vill ha en bondkatt som ska vara inne och ut. Så det dröjer nog tyvärr innan vi kommer överens.

Svar: Mm, de är himla fina! Ville också ha en sån förut, men priset för inköpet, försäkringen o alla dyra omkostnader för specialkost osv. övertygade mig om att välja en vanlig huskatt istället. Oavsett vad man väljer så blir det bra, jag lovar!
LittlePaloma

2012-07-11 @ 11:00:39
URL: http://lisbom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0