Soft dag

Det här har varit en soft dag. Inleddes med en sovmorgon och frukost, sedan en långpromenad runt Djulö allé. Solen sken så det stack i ögonen. Man är ju inte van med såhär vackert väder med tanke på hur det varit på sistonne. Efter promenaden cyklade jag till affären och köpte hem en massa ingredienser för att baka bröd. Hittade ett recept på Anna Skippers hemsida som jag tyckte verkade gott som jag var tvungen att prova. Mina fina limpor står nu i ugnen och de sprider en ljuvlig doft i lägenheten.

För den som vill testa att baka detta härliga bröd så har ni recept här:

Dinkelbröd

5 dl dinkelmjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2,5 dl fyrkornskross
1 tsk havssalt
4 msk bikarbonat
5 msk blandade brödkryddor
1 l ekologisk filmjölk
0,5 dl sirap

Blanda ihop alla torra ingredienser. Rör ner filmjölken och sirapen. Smöra och bröa två stycken 1,5 l avlånga formar. Grädda bröden i 100 min i 175 grader. 

Inte så ofta man tar sig för att baka bröd, men idag kände jag verkligen för det. Lär bli flera gånger nu när jag insett hur enkelt det här receptet var. Ingen jästid, inget kletigt degande, bara att ösa upp ingredienser, röra ner fil och sirap och hälla upp smet i formar. Kan det bli mer simpelt? Don´t think so... Ska bli spännande att provsmaka brödet framåtkvällen med en het kopp te. Återkommer med mitt utlåtande!

Nu ska jag ta och se på tv eller sätta igång en film och slappa i soffan.
Over and out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0