Dagens middagstips

Idag har jag gjort kikärtsbiffar till middag. Jag brukade göra det väldigt ofta förut, men nu var det länge sedan. Det blev ett kärt och gott återseende! Många kanske är skeptiska och inte tycker att det låter speciellt gott, men det är det, enligt mig. Fast smaken är ju som baken - väldigt delad.

Jag gör mina biffar lite på känn, därför har jag inget exakt recept att delge. Det är bara att testa sig fram och göra lite som man tycker. Ungefär såhär gör jag i alla fall:


Kikärtsbiffar


1 burk kikärtor
1 vitlöksklyfta
1 ägg
1-2 matsked grovt dinkelmjöl
en skvätt olivolja
lite persilja
salt
peppar

Först sköljer jag kikärtorna ordentligt och häller de i en skål. Sedan häller jag i resterande ingredienser och kör ihop allting med en mixerstav. Smeten steks sedan som små biffar i olja tills de har fått en fin färg. Det är viktigt att man vänder försiktigt så att de inte faller sönder. Biffarna serverar jag sedan med tzatziki eller coleslaw och en fräsch sallad. Mumsigt värre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0