Nyårsplaner på g

Idag har jag haft en riktigt slapp förmiddag med en rejäl sovmorgon, sen frukost och slappande framför datorn. Det är sådant man får lyxa till det med när man är ledig. Det lär inte bli så mycket sådant framöver med tanke på att jag har både jobb och tentaplugg framför mig efter nyår. Frågan är om jag kommer att palla det nu när jag har slappat till mig ordentligt under julledigheten? Det lär bli en tung uppförsbacke innan man kommer igång igen.

Idag vankas det nyårsplanering. Som vanligt är det väldigt få som engagerar sig i planeringen, så det blir väl bara 2-3 personer som ska se till att allting blir så bra som möjligt. Egentligen skulle jag bara vilja skita i att engagera mig över huvud taget, bara för att se vad som händer, men det kan man ju tyvärr inte göra. Då faller hela kontruktionen. Fruktansvärt tröttsamt när det är så, men vad ska man göra? Man kan ju inte tvinga någon att bry sig. Hittills har det ju alltid varit någon som fixat allting, så folk är vana vid att inte behöva bry sig. Jag tycker i och för sig att det är roligt att planera, dekorera, handla och laga mat till alla, men det vore roligt att se lite engagemang från andra också. All entusiasm kan ju inte bara komma från en eller två personer! Jaja, jag ska försöka att inte beklaga mig mer nu, men jag kan inte rå för att det råder viss irritation.

Vad det gäller maten till nyår funderar jag på något helstekt kött och min goda gratäng till. Av skyn från köttet kan man göra en smakrik sås och servera till, det brukar vara uppskattat. Eftersom vi är 12-13 personer som ska äta måste det vara en relativt enkel maträtt som inte kräver allt för mycket arbete eller plats på spisen/i ugnen. Det brukar alltid vara kruxet vid sådana tillställningar.

Har ni något bra tips på maträtter/efterrätter till nyår? Säg till i sådana fall!

Kommentarer
Postat av: Sofia Werlin

jag tog också en rejäl sovmorgon idag! Ibland får man det :D

2009-12-27 @ 14:33:16
URL: http://sofija.blogg.se/
Postat av: Sofia

Åh tråkigt att det är så! Skulle gärna hjälpa till, men känns svårt när man är i en helt annan stad :/ Men du får jätte gärna bolla ideer med mig om du vill, hjälper gärna till så mkt jag kan.

Jag tycker att skagen toaste alltid är en god, enkel men ändå lite lyxig förrätt! :)

Jag skulle kunna hjälpa till med efterrätt om du vill.. Skulle kunna fixa, om du vill slippa göra all mat? Men om du vill göra efterätten så går ju alltid choklad hem.. Nåt som är väldigt enkelt, som inte kräver mkt tid är ju Gino, vet du vad det är? SUPER GOTT. Frukter/bär som läggs i en form som klarar ungen sen grovhackar man vitchoklad och har över, sen ska det in ugnen tillschokladen smält, man får passa så man inte ger den för mkt färg, sen serverar man vaniljglass till! Underbart :)

Hör av dig om du vill ha hjälp!

Kram

2009-12-27 @ 18:15:40
URL: http://stumpah.rocas.net/
Postat av: Sofia

Okej! Jo kan förstå det , kan även känna igen det hela :P

Jaha, okej! Jaa, det är ju det, precis lagom av allt, söt, syrligt och såå gott :)

Det gör vi! Som sagt, hör av dig om du vill bolla lite ideér, hjälper gärna till så gott jag kan :)

2009-12-27 @ 19:48:21
URL: http://stumpah.rocas.net/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0