Jag talar ut (varning för långt inlägg)

Vart ska man börja någonstans? Jag känner ett enormt behov av att prata av mig just nu och ibland kan det ge samma effekt av att få skriva. Huruvida jag kommer att publicera detta återstår att se, men jag vill ändå skriva det. Få ur allting som kretsar i mitt huvud för tillfället. Jag har inte mått speciellt bra på sistone och jag lever i en enda ond cirkel. Det är inte många som känner till min problematik, enbart ett fåtal människor som jag känner stort förtroende för, men varför hymla om det egentligen? En del av tillfriskningsprocessen är ju att erkänna för sig själv och för andra att man har ett problem, en sjukdom, och det kanske är dags för det nu. Därav får jag känslan av att vilja tala ut – berätta vad som inte står riktigt rätt till och varför det har blivit som det har blivit.

 

Enda sedan tonårstiden har jag lidit av en ätstörning som fängslar mig i ett beteende som jag varken kan kontrollera eller hantera. I likhet med en alkoholist, som tar till alkohol för att dränka sina problem, har jag mitt ätande som tröst. Jag kan äta för att jag är ledsen, är stressad eller bara allmänt rastlös, vilket sedan resulterar i ångest och skam för det jag gjort. Dessa problem är i likhet med bulimi, bortsett från att jag aldrig har tagit till kräkningar eller andra kompensationer för att göra mig av med det jag ätit. Oftast är det ju inte några nyttiga saker som jag stoppar i mig och detta medför ytterligare ångest eftersom jag är väl medveten om att mitt beteende är skadligt för kroppen. Detta leder till återupprepade fall av magkatarr och allmän ohälsa som gör mig nedstämd, vilket i sin tur får den onda cirkeln att fortsätta. Det tar aldrig slut.

 

Som de allra flesta säkert kan räkna ut leder hetsätningsstörningar till viktuppgång. Jag har sedan tidiga tonåren tampats med min vikt och har efter alla turer av jojobantning fått en väldigt skev kroppsuppfattning. Jag trivs inte med det jag ser i spegelbilden och alla misslyckade bantningsförsök har fått mig att sakta tappa hoppet om ett tillfrisknande och en sund självbild. Det går bra i perioder och sedan faller jag tillbaka i mina gamla dåliga vanor igen och den onda cirkeln tar överhand. Jag upplever då en vanmakt som jag antar att min omgivning har svårt att förstå, för att de inte begripen vidden av mitt problem. Värst av allt är nog all känsla av skam. Jag skäms för mitt beteende och vill ingenting annat än att bli frisk, men det är svårt. Oerhört svårt.

 

Ätstörningar är verkligen ett gissel. Alla människor behöver äta för att överleva och när man då har en ätstörning tvingas man leva med sin fiende dagligen. Det går ju liksom inte att bara avstå det, som man kan göra med alkohol och droger, utan måste lära sig att hantera situationen. Det är där mitt problem ligger – jag kan inte hantera det. Problemet tar överhand och skapar mönster som är oerhört svåra att bryta. Jag är så väl medveten om mina negativa mönster och det är ett dilemma som grämer mig till vansinne. Hur påläst jag än må vara om kost och hälsa, träning och faktumet att jag är en hejare på matlagning, så hjälper det inte. All den kunskapen har liksom ingen betydelse när den onda cirkeln och mitt destruktiva beteende tar överhand. Då är jag chanslös.

 

Nu har jag på något sätt fått nog. Jag måste ställa mig ansikte mot ansikte med mitt problem och se till att segra, en gång för alla. Jag har fått en tid till en kurator som jag ska träffa redan nu på torsdag klockan 15.00. Det är en lättnad att det fanns tid med så kort varsel, vilket nu inger hopp om förbättring. Nu ska jag förshoppningsvis återfå kontrollen över mitt liv!

 

Ja, nu har jag fått skriva av mig lite och det är en oerhört befriande känsla. Finns det några frågor är det bara att ställa dem och vill ni veta mer om själva problematiken hetsätningsstörning - läs här.


Kommentarer
Postat av: Madde

Jag beundrar dig för att du vågar berätta Maria! När världen vet kanske det blir svårare att gömma sig bakom en mur. Håller tummarna för dig! Måste säga att jag följt bloggen ett tag nu och bli ofta uppiggad av dina inlägg och inspirerad av bilderna på olika maträtter som kommer upp titt som tätt :)

2010-04-12 @ 18:33:51
Postat av: Sofia Werlin - viktminskingsbloggen

Du är stark som vågar skriva om det, inte många som gör det. Jag håller mina tummar för dig :)

2010-04-12 @ 19:06:36
URL: http://sofija.blogg.se/
Postat av: Sofia

Det är starkt av dig att skriva om det här även om det inte känns så just nu, men du har ju nu tagit förta steget. Och hur svårt det än kan va ska man aldrig skämmas över sina problem. Alla är vi olika och det som är en bagatell för en är dödligt för en annan. Jag finns här om du vill prata, skit el seriöst :) <3 Ta hand om dig.

2010-04-12 @ 19:48:55
URL: http://sofianyström.se/
Postat av: Jenny

Jag tycker att du är oerhört stark som vågar skriva och berätta här på bloggen.

Styrkekramar från mig.

2010-04-12 @ 20:02:16
URL: http://sayajennyy.blogg.se/
Postat av: Linnea - Mamma till Freja

<3

2010-04-12 @ 21:58:22
URL: http://familjenlonnfeldt.blogg.se/
Postat av: Frida

Åååhh Mia... Vet inte vad jag ska säga men jag kan väl säga att jag känner igen mig lite i ditt problem. Det är bara det att jag inte riktigt är helt medveten om det. Total förnekelse?! Starkt av dig att dela med dig och söka hjälp. Det kan bara bli bättre nu! KRAM på dig!

2010-04-12 @ 22:36:48
URL: http://vigubban.blogg.se/
Postat av: carro

Tycker du är stark som berättar detta. Jag tror på dig, du kommer lyckas genom detta. Tänker på dig.

Massa kramar

2010-04-13 @ 15:58:52
URL: http://snuttungar.blogg.se/
Postat av: Linda

Tror att det bara är att kämpa på. Jag har själv haft perioder som börjat likna både bullimi och det motsatta, men lyckats tagit mig ur detta inan det blev allvarligt. Men det är svårt när man är själv och inte har någon som förstår. Hoppas du mår bättre av att prata med någon. jag finns här för dig om det är något. Kram

2010-04-13 @ 18:40:53
URL: http://linda-tunstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0