Hemkommen från barnmorskan

Nu har jag varit på rådgnivningen hos barnmorskan. Det gick bra och nu har vi kommit fram till att kopparspiral är det bästa tänkbara alternativet för mig. Barnmorskan sa att hon hade analyserat min journal och dragit slutsatsen att min kropp inte tål tillförsel av gulkroppshormon. Därav finns det inga hormonella preventivmedel som kan passa mig. I och med detta står kopparspiral som det enda tänkbara alternativet just nu. Den innehåller inga hormoner alls, utan skapar bara en ofördelaktig miljö för både spermierna och äggen genom koppartråden. Den förs upp i livmodern och kan sedan sitta där upp till 5 års tid. På så sätt behöver jag inte tänka på att dagligen komma ihåg piller eller riskera läskiga hormonbiverkningar. Spiral är sällan ett förstahandsalternativ för tjejer i min ålder, utan sätts bara in i extremfall som detta. 

Barnmorskan plockade fram en spiral och verktygen som används för att föra den på plats och demostrerade hur man går tillväga. Det verkade inte vara speciellt komplicerat och skulle inte medföra några farliga smärtor. Något enstaka stick eller obehagskänsla skulle jag räkna med, men inte värre än så. Spiralen måste föras in under menstration, så nu är det bara till att vänta. Om allting är som det ska kommer den i nästa vecka, så det dröjer inte så länge. Jag är lite smånervös, men det kommer säkert att gå bra.

Usch vilka bekymmer man måste ha som tjej. Varför kan inte kroppen bara ha en on/off knapp som man själv kan reglera när man vill och inte vill bli gravid? Vad smidigt det vore!

Är det någon av er läsare som har erfarenheter av spiral - skriv gärna en rad och berätta vad ni tycker/tyckte om det! Jag är tacksam för all info.

Kommentarer
Postat av: Linda

Nej gud nej så mycket pengar har jag inte... men en del av kläderna kanske det blir... :)

2009-08-25 @ 18:36:21
URL: http://linda-tunstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0