Duktig dag

Idag ska jag ha en duktig dag. Solen skiner, så jag ska först ut och ta en promenad. Promenaden bär av till Willys så jag kan handla. Alltid bra att kunna förena nytta med nöje. När jag kommer hem ska jag städa, plugga, träna och baka bröd. Har hittat ett recept på bröd som Darlings mamma bjöd på som var så himla gott. Framåt kvällen blir det träning. Ska gå på Friskis istället för den träning som står på dagens schema i programmet. Måste ha lite variation…

Gårdagen blev en riktig höjdare. Trevligt att träffa alla som kommer hem och hälsar på här hemma i stan. Vi satt och pratade en massa och lekte lite lekar. Bland annat en lek där man får en lapp i pannan med ett namn på, på t.ex. en kändis. Sen ska man ställa frågor till de andra deltagarna för att försöka lista ut vilket namn man har på lappen. Jag fick bland annat Starlin och Michael Jackson. Det var inte helt lätt, men det bjöd på en hel del skratt. Man såg för himla fåniga ut. Efter en trevlig förfest begav vi oss till Statt. Det var massor med folk ute och det var supertrevligt, trots att jag var nykter. Känns kanon att slippa vara bakis idag, så jag kan hinna med allting jag ska. 

Här är receptet jag ska baka senare i eftermiddag:

Bovetelimpa med aprikoser & frön

Ingredienser
Portioner: 1 limpa

4 dl dinkel-/vetemjöl
1 dl bovetemjöl 
2 dl havregryn
1 dl linfrö
1 dl solrosfrön (naturella)
1 dl pumpakärnor (naturella)
2 tsk bikarbonat 
2 tsk salt (ev havssalt)
1 äpple
1 dl torkade aprikoser 
1/2 dl honung
4 1/2 dl naturell yoghurt (gärna ekologisk)


Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
3. Kärna ur, klyfta och skär äpplet i skivor. Klipp/skär aprikoserna i små bitar.
4. Rör ner honung, yoghurt, äpple och aprikoser.
5. Häll smeten i en smord och mjölad brödform eller liknande, ca 30x10 cm. Toppa med frön och havregryn och pudra över lite mjöl.
6. Grädda på nedersta falsen i ca 60 minuter.
7. Ta ut brödet, stjälp upp det på ett galler och låt svalna, gärna under duk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0