Chokladkola

Idag håller jag på med lite julpyssel. Först har jag gjort hemlagad chokladkola och efter det blev det en kanel, kardemumma och ingefärskaka, som just nu står i ugnen och sprider en underbar doft i lägenheten. Den är lite utav ett wild card, för jag improviserade med kryddorna då jag inte hade något saffran hemma, som det egentligen ska vara. Jag återkommer om resultatet.

Busenkel chokladkola

1 dl socker
4 msk smör/margarin
4 msk sirap
1 msk kakao

Blanda alla ingredienser i kastrull och koka upp.
Efter ett snabbt uppkok - sänk till medelvärme och låter det sjuda i 4 minuter.

Häll upp smeten på ett bakplåtspapper och låt det svalna.
När kolan har svalnat - skär den i bitar om ca 3x3 cm.


Kommentarer
Postat av: Frida

Den där brukar jag oxå göra. 3-minuterskola kallas den i min receptbok. Skitbra om man är akutsugen på något...

2009-11-29 @ 14:29:30
URL: http://vigubban.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0