Nya strategier

Idag har jag varit i skolan på förmiddagen. Vi hade seminarium i matematik, som vanligt, och det var väldigt intressant. Vi fick räkna en massa olika tal och sedan ha en gemensam diskussion om de strategier som finns för att lösa uppgifterna. Detta är verkligen någonting jag behöver jobba på, för mitt sätt att tänka vad det gäller matte är väldigt enkelspårigt. Jag kan en, max två olika uppställningar eller strategier per räknesätt och använder bara dessa. Som lärare är det viktigt att kunna många olika för att kunna ge barnen flera alternativ och på så sätt hitta sitt sätt att lära. Idag fick jag således många nya exempel på hur man kan lösa olika typer av uppgifter och det var perfekt.

 

Hann även med en snabb vända på stan idag. Jag hade fått ett önskemål från min syster att gå förbi Casanova och köpa en snuttefilt till nykomlingen. Hon önskade en snarlik filt som Edwin har, fast i ett annat motiv, och de finns inte att köpa i Katrineholm. De kallas för Diinglisar - superfina filtar i form av olika djur och är oerhört populära hos småbarn. Edwin har en komönstrad filt, som han kallar för "tatosch" (?) och den är helig för honom! Till lillebror fick det bli en giraff. Det var den sista de hade hemma i lager, så jag hade tur som fick tag på en.


Diinglisar finns i två olika varianter - vilda djur samt tama djur.


Jag tycker helt klart bäst om de vilda. Om de hade funnits i leopardmönstrat hade jag banne mig köpt en till mig själv, i förebyggande syfte, haha.

 

Eftermiddagen har jag spenderat hos min syster. Jag bestämde mig för att ta en eftermiddagspromenad och gå dit för att överlämna presenten. Jag skulle bara stanna en liten stund, men blev kvar i nästan tre timmar. Tiden går ju så fort när man är tillsammans med barnen och det är svårt som attan att slita sig.


Nu är det dags att ta tag i pluggandet som jag borde ha gjort under eftermiddagen. Jag har blivit expert på att hitta undanflykter för att slippa plugga, bara för att jag är lite skoltrött och allmänt mörkerdeppig. Uppryckning är det som gäller!

Ciao

Kommentarer
Postat av: Jennie

Det finns snarlikanande på cayenne i katrineholm. =)

2009-11-25 @ 22:18:03
Postat av: Linnea Bergsten/Lönnfeldt

Vad roligt att du bor i Norrköping och din syster i Katrineholm =P Jag bor också i Katrineholm. Skulle behöva åka ner och käpa en till snutte jag också. Tösen är tokig i sin katt, så det är väl bäst att införskaffa en till =P

2009-11-30 @ 19:06:30
URL: http://linneabergsten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0