Recept på laxsoppa med aioli och vitlöksbröd

Efter en kommentar, där personen i fråga antagligen hade sett min status på Facebook, fick jag ett önskemål om att receptet på laxsoppan skulle läggas ut här på bloggen. Det var tänkt att jag skulle lägga ut det framöver, men önskemålet hann komma före. Jag är mer än gärna mina läsare till lags, så här kommer det. Observera att receptet är lite luddigt och saknar många exakta angivelser, men jag har kommit på det själv.


Laxsoppa med aioli och vitlöksbröd

3-4 potatisar
3-4 morötter
2 palsternackor
1 liten kolrot
1 purjolök
1 gul lök
1 paprika, valfri färg
1 burk krossade tomater
1 tärning grönsaksbuljong
1 tärning köttbuljong
1 vitlöksklyfta
chilisås
2-3 msk creme fraiche
Ca. 1-1,5 l vatten
2-4 portionsbitar lax
Salt, vitpeppar, cayenne, paprikapulver, curry
, mejram

  1. Hacka purjo och lök. Fräs i en rejäl klick smör i en stor kastrull.
  2. Hacka sedan resterande grönsaker och för ner det i kastrullen.
  3. Rör om och låt fräsa en stund. Pressa sedan ner vitlöken.
  4. Häll på vatten, krossade tomater och chilisås. Se till att vätskenivån täcker alla grönsaker.
  5. Låt det koka och upp. Sänk sedan värmen och låt sjuda.
  6. Tillsätt buljongtärningarna och börja krydda efter eget tycke och smak.
  7. Låt soppan sjuda i ca. 30 minuter på svag värme. Smaka av om den behöver mer kryddor.
  8. Smaka av en bit grönsak för att känna om det är klart.
  9. Rör ner creme fraiche och rör om ordentligt så att eventuella klumpar löser upp sig.
  10. Skär laxen i tärningar. Tillsätt den råa fisken i soppan och låt den tillagas.
Serveras med aioli och vitlöksbröd.
Receptet på aioli hittar ni HÄR och färdigt vitlöksbröd
som värms i ugnen hittar ni i närmaste matvarubutik.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0