Myslördag

Nu är det väl ungefär andra eller tredje inlägget denna vecka som jag skriver om mys - mystisdag, mysfredag, myskväll, myskväll, myskväll, men så blir det när livet är såhär underbart. Jag bara går runt och myser, oavsett var jag är eller vad jag gör. Mitt liv är mys just nu och kommer så fortsätta hoppas jag.

Idag har jag jobbat och bakat på förmiddagen. Sedan åkte vi ut till Andreas föräldrar ute i Julita och tvättade bilen och åt pajen som jag hade gjort. Jag blev dessvärre inte alldeles nöjd med resultatet av bakningen. När min arbetskamrat bjöd på den i skolan, var den alldeles fast och fin, men min satte sig inte riktigt. Den blev perfekt runt kanterna, men i mitten var den alldeles kladdig, nästintill rinnig. Detta trots att jag hade den inne i ugnen 10-15 min längre än vad det stod i receptet. Jag antar att det beror på att jag använde frysta bär - det kanske var tokigt. Smaken däremot var det inget fel på. Vi åt och gottade oss rejält, så hela formen gapade tvärtom på sex personer. Det är rätt bra jobbat!

Om det är någon som är intresserad av receptet på kakan så kommer det här nedan. Hoppas i så fall att ni har bättre tur med den. Jag ska baka den fler gånger tack vare den enormt goda smaken, så jag hoppas innerligt på  bättre lycka nästa gång!


Annorlunda blåbärspaj

150 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

blåbär
1 liten burk creme fraiche
1 ägg
1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker

Rör ihop ingredienserna till pajskalen och tryck ut degen i en pajform.
Häll blåbären i pajskalet. Rör ihop fyllningen och häll den över bären.
Gräddas i 200´C i 25 min.

Kommentarer
Postat av: Frida

SV: Menar du vart man annars skulle kunna åka, förutom London eller i London?

Andra weekends tips är ju:

*Rom

*Paris

*Barcelona

*Prag

Fast, jag har inte varit på något av dessa ställen men jag vill till alla. Och Paris är tydligen helt magiskt, förutom otrevliga fransoser...

I London skall Ni bland annat...:

*Till Camden. Tar lång tid. Är ett område med skitmånga tuffa affärer och massor av häftigt folk.

*Till Soho. Massa "vuxenställen" där man kan titta på massa roligt folk och kolla på raffiga underkläder. Gångavstånd till både China town och Piccadilly circus.

*Sevärdigheterna. Vill Ni se slottet, kyrkorna, Big Ben, London eye och allt annat häftigt så kan Ni ju alltid ta en sightseeing buss. De finns överallt!

*Oxford street. Där finns massor av affärer, både stooora och små. Tar oxå en himla tid att gå här.

Hoppas det hjälper lite! Jag rekommenderar verkligen London men man måste verkligen komma ihåg att allt tar tid där. Det är så stort med så mycket trafik så det bästa är väl egentligen att ta tunnelbanan faktiskt. Fast, den är lite otäck... Annars är buss ett väldigt billigt och enkelt färdmedel. =)

2010-10-03 @ 16:21:29
URL: http://vigubban.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0