Middagstips för den ekonomiska

Nu när hösten kryper sig på sjunker priserna för vitkål och rotfrukter. Det tycker jag är toppen eftersom det finns så himla många rätter som man kan göra av dessa, t.ex. soppor, stuvningar och gratänger för att bara nämna några. Härom dagen när jag var och handlade kostade vitkålen 2,90 kr per kg och då plockade jag såklart på mig ett rejält huvud för att kunna göra stuvning. Stuvad vitkål med stekt falukorv var nämligen en klassiker när jag bodde hemma, som både var en god och billig rätt. Dessutom är det busenkelt att göra och blir ofta en större mängd, där resterna passar bra i lunchlådan dagen därpå.

Hur går man då tillväga? Jo.

Skär vitkålen i bitar och koka den i saltat vatten i ca. 15 min. Under tiden kålen kokar gör du i ordning själva stuvningen. Bryn 2 msk smör i en kastrull och rör ner 3 msk vetemjöl, för att sedan hälla på 5 dl mjölk. Koka upp det på medelvärme tills det blivit en jämn stuvning. Krydda med salt, vitpeppar och persilja.

När kålen är mjuk häller du av vattnet och låter den stå och rinna av en stund. Sedan rör du samman vitkålen och stuvningen i en kastrull och låter det stå och puttra på svag värme en stund. Stuvningen serveras sedan med t.ex. stekt korv, kassler eller stekt fläsk - alternativen är många.

Ett annat alternativ är att koka upp vitkålen direkt i mjölken tillsammans med smör och mjöl enligt detta recept, men jag föredrar att göra det separat och sedan koka ihop. Jag tycker att det blir bäst, men smaken är som baken.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Nej sant.. suck.. töntig reklam..haah! Men tycker om amelia tidningen!



KRAMAR till dig med!

2010-09-22 @ 19:03:31
URL: http://bellaellas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0