Bättre lycka denna gång?

Det finns nästan ingenting som jag gör mig så irriterad just nu som p-piller. För mig är p-piller djävulens påfund – ingen sort jag har provat hittills har passat mig och min kropp! Jag var på rådgivning hos barnmorskan idag på förmiddagen för att återigen byta på grund av att biverkningarna av mina nuvarande piller, Orthonett Novum. De har gett mig konstant migrän i snart två månader. Detta beror med största sannolikhet på att de innehåller för hög östrogenhalt, vilket i otursfall framkalla stark huvudvärk. Jag mådde jättebra av dem i början och trodde verkligen att jag hade hittat den perfekta sorten för mig, men ack vad jag misstog mig. Innan dess åt jag Neovletta och de mådde jag om möjligt ännu sämre av. De hade för hög halt av gulkroppshormon och fick mig att bli nedstämd, beroende av socker och ätande i allmänhet och därmed ökade i vikt. Innan Neovletta åt jag Yasmin – de fick jag magkramper av. Nu hämtade jag ut ett recept på Mercilon som ska vara liknande Orthonett fast med mindre östrogen. Det återstår att se hur det går med dem. Jag börjar snart tappa hoppet om att hitta en sort som kan fungera i harmoni med min kropp. Att det ska vara så jävla svårt?

Bättre lycka denna gång?

Jag antar att jag inte är ensam om detta problem. Har du haft samma svårigheter med att hitta rätt i p-pillerdjungeln – hur löste det sig för dig? Valde du någon annan preventivmetod än p-piller?
Skriv gärna och berätta!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Låter inte som du hade någon höjdardag direkt. Visst blir man mörkrädd när man låter sig irriteras av såna här små tekniska incidenter. Tänk att man blivit så beroende av att allt bara ska fungera... Hoppas du får en mysig midsommar iaf och att du hinner tillfriskna och ta ett par svängar kring stången. Kram!

2009-06-18 @ 16:45:51
URL: http://rosoraroroda.blogg.se/
Postat av: carro

Jag vet vad du går igenom vännen! Som tur är så funkar mina än så länge och de har funkat i ca 1 år nu. Men de första jag tog vart jag apdålig av sen fick jag en annan sort den funkade, sen fick jag barn och började äta minipiller de fukade i 4 månader sen samma visa igen och sen barn nummer två likadant. så jag vet hur det är, men det är jäkligt jobbigt!! Ta hand om dig.

kram

2009-06-18 @ 19:59:32
URL: http://snuttungar.blogg.se/
Postat av: Sofia Werlin

*sv:* jag hade gärna tagit alla faktiskt :P



har också bytat p-piller flera gånger.

2009-06-18 @ 20:15:44
URL: http://sofija.blogg.se/
Postat av: Candy

Minipiller då, har du testat det? Jag tar Cerazette och jag vill verkligen inte byta till något p-piller nu när jag snart tagit detta preparat i ett år. Jag vet även personer som bytt från p-piller till minipiller.



Riskerna och biverkningarna är färre. Det innehåller ju inget östrogen! Man måste iofs vara noggrann med att ta pillren samma tid varje dag, men jag har i alla fall inte haft några jobbiga biverkningar eller blivit gravid trots att jag till och med glömt vissa dagar.



Svar: Usch så jobbigt! Skönt att du fått rätsida på det, men jag känner igen rädslan. Jag var fri från hetsätning ett tag, men oroade mig för att falla tillbaka, och det har jag gjort nu. Hetsäter typ varannan dag. Dyrt är det, ont i magen är det, dåligt för tänderna är det och ångestfyllt är det. Och det känns som att det bara är en tidsfråga innan jag börjar kräkas upp maten också eftersom jag haft det problemet förut. Men det tas ju inte på allvar förrän jag kräks, och inte på särskilt stort allvar då heller.

2009-06-18 @ 22:00:12
URL: http://eyecandy.devote.se
Postat av: Jeanette

Sv: Ja, det är jävligt dyrt. Och jag är arbetslös just nu och har därför inte råd att sätta ut så mycket på en telefon.



visst är p-piller jobbiga. Jag hade tur, den andra sorten jag testade, Yasmine, funka fint för mig. Kommer inte ihåg vad den första hette, men jag hade iaf blödningar i fem veckor. Det var inte kul. :/

2009-06-18 @ 23:07:19
URL: http://www.icespider.se
Postat av: Sofia Werlin

*sv:* jag tycker faktiskt att den sitter bra även om där inte är några band! Men som du skriver, det är svårt med överdelar!!



Men den satt jättebra på mig!

2009-06-18 @ 23:08:13
URL: http://sofija.blogg.se/
Postat av: Ellen

Sv: Ja alltså man blir ju lite fast, vill ju hela tiden spela en dag till, en dag till :P Men har lite perioder, tappar sugen och sen kommer den tillbaka! Kan ju vara värt det ibland :)

2009-06-18 @ 23:47:11
URL: http://simsellen.blogg.se/
Postat av: Anonym

jaa det var läskigt!

2009-06-19 @ 00:00:41
URL: http://adifferentwayofbeingyoung.blogg.se/
Postat av: b i g c i t y d r e a m s

jag har p-plåster! rekomenderar de ! :)

2009-06-19 @ 02:52:39
URL: http://bigcitydreams.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0