Samma visa varje år

Det är samma visa varenda år när det nalkas mot jul. Alla stressar land och rike runt för att hitta de perfekta klapparna, för att sedan vada i materiella ting på julaftonskvällen. Jag kan tycka att det är ett nödvändigt ont att köpa julklappar och att det blir en onödig börda. Som om man inte hade annat viktigt att göra liksom.

I min familj började vi trappa ner julfirandet successivt i och med att vi barn blev äldre, för att sedan fira mer helhjärtat i och med att min syster fick barn härom året. Det är väl ändå för barnen skull vi firar jul, enligt min mening. Under tonåren och som vuxen har jag aldrig känt den där innerliga längtan efter jul, som man kände som barn och jag har många gånger undrat varför. Kanske är det ens egen längtan efter ljudet av ivriga barnfötter på julaftonsmorgonen som gör att julstämningen inte infinner sig som den ska. Som om den viktigaste ingrediensen saknas. Vad vet jag.

Kommentarer
Postat av: Linda

Hur menar du med nödvändigt ont? Det är väl inte nödvändigt med julklappar... Eftersom vi inte är kristna i vår familj har vi inte så många traditioner kring jul. För mig är julen en trevlig helg då man träffar släkten och har det trevligt tillsammans. Älskar julen för det :)

2011-12-04 @ 18:17:34
URL: http://lindatunstrom.blogg.se/
Postat av: Linnea - mamma till Freja

Det kan var som du säger. Jag tycker att det är mycket roligare att fira jul nu när jag har Freja. Annars är det bara som en helt vanlig helg fast man träffar familjen. Och en hel massa julmat som man äter sig galet mätt på i flera dagar. =P

2011-12-05 @ 09:07:30
URL: http://nehlia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0